Studenci z
Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, członkowie Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych skonstruowali
Jurka, czyli pierwszy polski pojazd autonomiczny, który porusza się samodzielnie bez udziału kierowcy.
Jurek jest autem samosterującym i został oficjalnie zademonstrowany 14 grudnia 2012 roku podczas I Mistrzostw Polski Robotów, które odbyły się w Hali „Orbita” we
Wrocławiu[1], a 13 stycznia 2013 roku wspomógł
Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy na
Placu Solnym we Wrocławiu [2].
Jurek jest
samochodem który nie potrzebuje
kierowcy i może zrewolucjonizować przemysł motoryzacyjny oraz w znacznym stopniu może umożliwić korzystanie
osobom niepełnosprawnym ruchowo czy też
niedowidzącym lub ociemniałym.
Jurek w zasadzie nie jest pojazdem, ale systemem-automatem (półinteligentnym
autopilotem, bardziej samochodowym komputerem), który może sterować każdym seryjnie produkowanym
samochodem osobowym lub innym pojazdem np.
ciągnikiem rolniczym lub kombajnem w celach wykonywania prac polowych.
Co więcej, by uruchomić auto wcale nie trzeba w nim siedzieć. Można to zrobić przez
internet z komputera lub
smartfona, a kierowca może znajdować się nawet w innym państwie, a nawet można go zaprogramować tak, aby o danym czasie uruchomił się i wybrał określony program jazdy np. odebrać dziecko z
przedszkola.
System może znakomicie sprawdzić się podczas jazdy w korkach lub na długich i prostych odcinkach dobrze oznakowanych
autostrad. Ponadto może być dla kogoś dla kogo kurs
prawa jazdy jest męką.
Jeżeli tego typu publikacja jest dla Ciebie na tyle ważna, że pragniesz poznać ją również pod innym kątem, zatem potrzebne Ci podobne dane, to
więcej znajdziesz w treści.
Jurek może wyręczyć ludzi co wracają z zakrapianej imprezy.
Na razie auto-robot jest wyposażone w
kamerę internetową i rozpoznaje drogę dzięki detekcji pasów, docelowo zaś ma być w stanie rozpoznawać drogę i
znaki drogowe dzięki nawigacji
GPS oraz czujnikom i radarom laserowym, a także
sztucznej inteligencji.
jako pojazd ekologiczny]]
Koncepcja automatycznego kierowania pojazdem, nie jest nowa. Znany jest projekt autonomicznego samochodu
Google’a, który działa w oparciu o urządzenie
Lidar (ang. Light Detection and Ranging), jednak do wad należy zaporowa cena rzędu kilkudziesięciu tysięcy dolarów.
Ech, kiedyś dawno temu, to i
furmanka ciągnięta przez konia trafiała do domu nawet wówczas, gdy
woźnica nie był w stanie trzymać
lejc i wydawać poleceń w stylu: "prrrr, hejta, wiśta, wio". Wystarczy więc wrócić do tradycji, aby dogonić Amerykę, a i autostrad nie trzeba będzie nawet budować.
Przypisy
- Mistrzostwa robotów, „Fakty" 14.12.2012
- Event na Facebooku
Zobacz też
- Film: jazda prototypem
- Film: jazda w koło
- Film: relacja z Mistrzostw Polski Robotów
Źródła
- Koło Naukowe Pojazdow i Robotow Mobilnych - - 12 marca 2013
- I Mistrzostwa Polski Robotów - - 12 marca 2013
- Projekt budowy pojazdu autonomicznego - - 12 marca 2013
- Fanpage na facebooku - - 12 marca 2013
Autorzy, Źródło: Wikinews na licencji CC-BY 2.5