" Akt Męski w wydaniu żeńskim "

akt męski
29 kwietnia 2009 roku o godzinie 18.00 w GALEARNII The Two of Us

Zaprezentowane zostana prace siedmu artystek :
Kamili Bramy
- malarstwo,
Katarzyny Cichoń – fotografia,
Elżbiety Chodorowskiej - malarstwo,
Magdaleny Hajnosz – malarstwo,
Edyty Urszuli Jurkowskiej - rzeźba,
Krystyna Szwajkowskiej - grafika,
Dany Sagi Tomaszewskiej – rzeźb.

Wystawa potrwa do 26 maja 2009 roku.

"Gdy wchodzimy na tereny męskiego ciała i seksualności, może to być zarówno obszar kontestacji jak i dominacji".

".... dlaczego mężczyzna musi zostać rozebrany, by mechanizmy (..) zostały ujawnione, dlaczego rozebranie go odbiera mu władzę? Dlaczego tak ważne jest, że mężczyzna został rozebrany przez kobietę - autorkę prac?" (..)

" Żeby odpowiedzieć na te pytania musimy cofnąć się nieco w czasie do okresu, w którym kobiety walczyły o możliwość nauki w Akademii Sztuk Pięknych, zapytać dlaczego najbardziej kontrowersyjną sprawą było danie im możliwości malowanie męskiego aktu, do czego nie chcieli dopuścić przeciwnicy oficjalnej edukacji kobiet - artystek. (...) , czemu miał służyć zakaz studiów z męskiego modela dla artystek, kogo miał chronić i dlaczego: moralność kobiet, czy mężczyznę - modela? Zapytajmy jeszcze, jak w tę problematykę wpisane są pojęcia władzy, aby odpowiedzieć na pytanie dlaczego (...) , rozebranie mężczyzny oznacza odebranie mu władzy."
"W sztuce zachodniej przełom w obrazowaniu męskiego ciała nastąpił na przełomie lat 60. i 70., wówczas po raz pierwszy w historii sztuki artystki zaczęły na większą skalę tworzyć odważne lub erotyczne akty męskie i wyrażać swe pożądanie. Dotychczas zmysłowy akt męski należał do tradycji sztuki homoerotycznej tworzonej przez mężczyzn. Teraz artystki zaczęły współuczestniczyć w kreacji męskości, czerpiąc zarówno z klasycyzującej homoseksualnej konwencji jak i poszukując własnego nowego sposobu przedstawiania.>"
".......w sztuce polskiej, dzieła Barbary Falender odegrały decydującą rolę w tym procesie. "
"Sztandarowe pełne akty męskie amerykańskich feministycznych malarek, które programowo usuwały listek figowy, pochodzą z początku lat 70. "
"....... w sztuce PRL-u, pełen akt męski stanowił tabu, a przedstawianie męskich genitaliów uważano za pornografię, którą cenzurowano. Ukształtowała się wówczas konwencja tzw. oficjalnego socjalistycznego aktu męskiego, wywodząca się nie z antyku, ale raczej ze średniowiecznej i chrześcijańskiej tradycji deformacji, poniżenia i wstydu ciała. Aktów męskich w sztuce było niewiele i cechowały się celową brzydotą i negacją seksualności . "
"Barbara Falender (...) wprowadzała do nowoczesnej sztuki polskiej unikalny w tej kulturze wizualnej erotyczny i estetyczny akt męski, akcentujący zmysłowe piękno męskiego ciała, łącznie z genitaliami. Właśnie w tym względzie jest ona prekursorką pełnego aktu męskiego, tworzonego przez kobiety w sztuce polskiej, na długo przed Zofią Kulik czy Katarzyną Kozyrą. "

Cytowane fragmenty pochodzą z :
1, Izabela Kowalczyk "Kobieta, który patrzy", Kresy. Kwartalnik Literacki. 1/1999
2. "Miłość i demokracja", Paweł Leszkowicz, Tomek Kitliński

Kamila Brama - ukończyła Wydział Edukacji Wizualnej na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Studia poprzedziła edukacją w Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie. Brała udział w wielu wystawach i plenerach. Zajmuje się kilkoma dziedzinami sztuki między innymi malarstwem, grafiką oraz tworzeniem unikatowej biżuterii. Wciąż poszukuje nowej drogi artystycznej. Malarstwo artystki zmienia się tak jak zmienia się jej życie, od pochmurnych dni po pełne światła i optymizmu. Wciąż przekształca formę, kolor i treść. Tematem prac są ludzie i natura. Artystka delektuje się samym procesem twórczym. Fascynuje ją namacalny kontakt z farbami i woń rozpuszczalników.

Katarzyna Cichoń – ur. 1981 w Lublinie. W 2002 r ukończyła grafikę projektowa na UMCS w Lublinie. Ma w dorobku kilkanaście wystaw indywidualnych i udział w wielu wystawach zbiorowych. W 2006r. zajęła I miejsce w konkursie na plakat do Festiwalu Teatrów Europy Środkowej " Sąsiedzi". Także w 2006 otrzymała stypendium za osiągnięcia artystyczne od Marszałka Województwa lubelskiego.

Elżbieta Chodorowska – absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych, Wydziału Wchowania Artystycznego WSP w Częstochowie - kierunek malarstwo, studiów podyplomowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie - kierunek tkanina artystyczna i malarstwo. Autorka 30 wystaw indywidualnych. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych. Za swoją pracę artystyczną otrzymała kilka nagród i wyróżnień.

Magdalena Hajnosz – obroniła dyplom w 1980 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, twórczość w zakresie malarstwa, rysunku, fotografii. Zawód - artysta plastyk, grafik projektant, DTP. W dorobku artystycznym ma liczne wystawy indywidualne i zbiorowe Jej prace znajdują się w kolekcjach w kraju i za granicą. Za swoją twórczość otrzymała liczne nagrody.

Edyta Urszula Jurkowska – ur. 1976 r. w Olsztynie, 2008 r. ukończyła studia  na UWM w Olsztynie ( Wydział Sztuki, Instytut Sztuk Pięknych ), dyplom w 2008 r. w pracowni rzeźby pod kier. prof. Teresy Platy- Nowińskiej  (prof. ASP Warszawa) .Zajmuję się rzeźbą, ceramiką artystyczną, fotografią, rysunkiem, ilustracją, czasem uprawia również malarstwo. Rzeźbi przede wszystkim  w sztucznym kamieniu i w ceramice. Brała udział w kilkunastu wystawach zbiorowych oraz dwóch indywidualnych. W 2006 r. reprezentowała miasto Olsztyn na międzynarodowym sympozjum rzeźbiarskim  miast partnerskich w Halfmannshof Gelsenkirchen w Niemczech. W 2009 r. otrzymała stypendium artystyczne marszałka województwa warmińsko- mazurskiego, oraz stypendium artystyczne przyznawane przez prezydenta miasta Olsztyn. Jej prace znajdują się w wielu zbiorach, także prywatnych w kraju i za granicą. 

Krystyna Szwajkowska - ukończyła Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Częstochowie, kierunek: wychowanie plastyczne. Dyplom z grafiki artystycznej zrealizowała w 1982 r. pod kierunkiem prof. Ryszarda Osadczego. W 1996 r. otrzymała stypendium naukowe rządu Belgii i odbyła półroczne studia w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii, pogłębiając wiedzę z zakresu litografii w pracowni prof. Ingrid Ledent. Jest doktorem habilitowanym sztuk plastycznych w zakresie grafiki, pracuje na stanowisku profesora w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie w Pracowni Litografii. W roku 2007 ukazała się jej autorska książka " Litografia-tradycja i współczesność". W latach 1999 – 2005 była prodziekanem Wydziału Wychowania Artystycznego, a w latach 2005 – 2008 pełniła funkcję dyrektora Instytutu Plastyki AJD. Swoje prace prezentowała na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Brała udział w wielu konkursach i w ponad stu wystawach zbiorowych w Polsce , Belgii, Japonii, Niemczech, Norwegii, Austrii, na Tajwanie. Prace artystki znajdują się w zbiorach publicznych prywatnych w Polsce i za granicą.

Danuta Saga Tomaszewska - rzeźbiarka, ceramik. Absolwentka Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Studentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Zawodowo związana z lasami. Inspiruje się naturą, sztuką pierwotną oraz mitologią skandynawską i słowiańską. W dorobku artystycznym liczne wystawy indywidualne i zbiorowe. Prace w kolekcjach w kraju i za granicą.

***************************
GALEARNIA jest galerią prezentującą i promującą wyłącznie twórczość KOBIET. Wspieramy artystki w realizacji ich pomysłów i marzeń. Pomagamy w rozpoczęciu dojrzałej działalności artystycznej oraz wejściu na polski i międzynarodowy rynek sztuki. Jesteśmy otwarte na awangardowe propozycje twórczyń, chętnych do współpracy z nami.
Prezentowane w GALEARNII wystawy są tematyczne i cykliczne. Są pretekstem do refleksji nad różnorodnością i bogactwem sztuki polskich artystek. Otwierają debatę na temat znaczenia i wartości sztuki kobiet w naszym kraju. Przede wszystkim jednak mają za zadanie wywoływać u odbiorczyń i odbiorców cały wachlarz emocji i doznań.
Zainspirowane przez: Underground s.c.
18/08/01, 15:10
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.